17 грудня спільно з
Вінницьким обласним центром соціально-психологічної реабілітації дітей та
молоді з функціональними обмеженнями «Обрій» у відділі економіки і новітніх
технологій Вінницької ОУНБ ім. К. А. Тімірязєва була проведена
конференція-дискусія «Розповідь про перші кроки раннього втручання батьків,
спеціалістів – батькам, спеціалістам»зі скайп-зв’язком із Харківською та Львівською
областями та круглий стіл «Розбудова соціальної послуги «соціальна
адаптація та дотримання репродуктивних
прав людей з інтелектуальним порушенням» зі скайп-зв’язком із Львівською
областю. Участь у заході брали представники влади, громадських
організацій, фахівці соціальної,
освітньої та медичної сфери.
Круглий стіл
«Розбудова соціальної послуги «соціальна адаптація» та дотримання репродуктивних
прав людей з інвалідними порушеннями» відбувався у рамках проекту «Вчимо
навчати життю – розбудова соціальної послуги «соціальна адаптація» через
впровадження навчального курсу з питань сексуального та репродуктивного
здоров’я молоді з інтелектуальними порушеннями», за фінансової підтримки
Департаменту інформаційної діяльності та комунікацій з громадськістю Вінницької
ОДА.Упродовж багаторічної діяльності метою цих установ була допомога людям з інвалідністю. Це переважно особи з
інтелектуальними вадами. Різних аспектів торкалась їх діяльність. Цьогорічний
захід підіймає питання статевого виховання.
На репродуктивне здоров’я має право кожний громадянин України. І чим більше
будь-яка людина буде ознайомлена з його нормами і правилами, тим менше проблем,
пов’язаних із цією сферою в неї виникне.
Подібні труднощі виникають у всіх. Але людина з інвалідністю має свої
особливості
Взагалі говорити про цю проблему не прийнято. Більшість батьків і
вихователів торгаються цієї теми лише в окремих випадках. Та навіть якщо немає
явних ознак, ситуація в багатьох випадках остається напруженою. Адже виникають
інші складнощі. І лише застосовуючи індивідуальний підхід, можна досягнути
значних успіхів.
Модератор заходу Наталія Головко констатувала сумний факт – на
законодавчому рівні питання репродуктивного здоров’я осіб з інвалідністю не
розглядається взагалі. Із цього виникає ряд проблем, насамперед у родині.
Розуміючи складнощі, що виникають у наслідок статевого дозрівання, можливо
уникнути багатьох проблем. Випадки
сексуального насильства людей з інтелектуальною неповноправністю непоодинокі. І
навіть коли і сама людина з інвалідністю і її найближче оточення вміють долати
такого роду складнощі, загроза може виникнути у зовнішньому середовищі. Не обережне
слово, погляд, натяк може звести нанівець всі досягнення.
Складнощі виникають і через стереотипи, які так закорінені у нашому
суспільстві. Це і загроза народження хворої дитини у пари з інвалідністю, і неадекватна
статева поведінка людини із вадами розвитку, і нездатність людей зі
інвалідністю створити сім’ю і виховати
дитину. Але цих проблем можна уникнути шляхом спостереження, особистісного
підходу, а іноді просто зайнятості.
А ще проблеми
трапляються через необізнаність самої людини з інвалідністю. У звичайному
середовищі підліток, а подекуди ще й дитина, отримує інформацію з інтернету та
від однолітків. Людина з вадами розвитку
не завжди має доступ до такої інформації. І коли надходять статеві
зміни, з’являються проблеми. Саме батьки першими мають у доступній формі
передати дитині всі необхідні знання.
Було піднято тему
безпеки відносин. Для дитини дуже важливо розуміти межі, які не мають права
порушити зазначені особи. Це стосується однолітків, вихователів, асистентів та
інших осіб.
Інформація про відносини, про властивості організму, про догляд повинна
бути доступною і кваліфікованою для людей із різними формами розвитку і
інтелектуальних можливостей. Виходячи з цього був роздоблений спеціальний курс.
Робота проводиться: підготовка до курсу, заняття і аналіз наслідків курсу.
Саме проведення курсу вимагає від тренера кваліфікованості, розсудливості,
поінформованості. Адже людина має почути тільки те, що здатна прийняти. Слухачів розподіляють на групи і
подають інформацію залежно від інтелектуального розвитку, віку, статі, досвіду.
Починати потрібно із роботи з батьками та персоналом закладу. Спершу це
інформація про властивості організму, гігієну, відносини, кола спілкування.
Далі йде відбір тих учасників, з ким можна говорити на більш серйозні теми.
Курс справді актуальний. І якщо мова йде про інтеграцію в суспільство людей
з інтелектуальною недостатністю, варто заздалегідь передбачити ризики і
наслідки їх статевих потреб.
Немає коментарів:
Дописати коментар