01.04.17

ЛЮДИ ДОЩУ

Їх називають дітьми дощу. Їх важко зрозуміти. Вони як би з іншого, невідомого світу. Світу, що має назву «аутизм».

Починаючи з перших місяців діти з аутизмом відрізняються особливостями розвитку. Це може проявлятися у будь-якій формі. Найчастіше це негативна реакція на дотик, холодність чи надмірна прив’язаність до матері, такі діти не наслідують поведінку дорослих, їм важко висловити прохання. В них відсутня реакція на своє ім’я.

Однак характерних ознак аутизму нема.  У більш дорослому віці такі діти не йдуть на контакт з однолітками. Вони важко і дуже довго набувають побутові і соціальні навички. Коли ж все-таки опановують конкретну справу, вміння набуває форму стереотипу. Такі діти бояться і негативно реагують на раптовий шум, страхи нерідко переходять у заборони простих, звичних речей і дій. Їх мова одноманітна, сповнена повторень і завчених фраз.


Нажаль універсального, надійного способу лікування людей із аутизмом не існує. Але реабілітація може бути успішною. Основним завданням є зрозуміти дитину і виявити, яким чином дитина  може хоча  б трохи йти на контакт із зовнішнім світом. І перший крок – це проаналізувати, особливості дитини, її вподобання і нахили. А далі використовувати їх у корекційній роботі.

Реабілітація проходить дуже повільно. Важливими є наполегливі заняття. Не має іншого способу допомогти дитині. Повторювання одних і тих самих жестів і вчинків, виконання правил дають добрі результати.  Дитині потрібно пояснювати кожну нову дію і допомагати виконувати її.  Починати краще із найпростіших задач. І тільки коли виконання їх стане простим і звичним, можна переходити до інших завдань.  

Корисно розробити комплексний підхід. Вдало підібрані заходи повинні орієнтуватись на особливості розвитку дитині. Поєднавши роботу психіатра, спеціальні медичні препарати, і кваліфікованих педагогів, можна полегшити звикання малюка до дошкільного чи навчального закладу. Постійно спілкуючись з дитиною, психолог зможе  примінити  метод з урахуванням всіх тонкощів розвитку дитини.

Як відомо,  дитині із аутизмом важко дається не тільки вивчення нового матеріалу , але й використання знань і вмінь у повсякденному житті. Те, чому  дитину навчає педагог у школі,  їй важко відтворити в інший обстановці (наприклад вдома чи на вулиці) .Тому важливо систематично повторювати пройдений матеріал будь-де.  Важливо зрозуміти, що мова йде не лише про виконання домашнього завдання. Необхідно створити для дитини особливий режим.
Для успішного оволодіння побутовими навиками і їх самостійного використання дитину варто зацікавити. Важливо побудувати його день спираючись на його звички, улюблені справи так ,щоб навчання чи оволодіння новим вмінням стали цікавими і бажаними   

Для того щоб зрозуміти , з чого почати  корекційну роботу, необхідно здійснити правильний напрямок: розвиток мовлення,  навичок соціальної взаємодії, уяви. Вибір напрямку залежить від потреб конкретної дитини. В одному випадку потрібно насамперед навчити її навичкам самообслуговування,   в іншому – знизити рівень тривожності , провести роботу зі зняття страхів, налагодження первинного контакту, створення позитивного емоційного  клімату, і комфортної  психологічної атмосфери для занять.

Як правило батьків тривожать два основні питання : чи може дитина адаптуватися в суспільстві і чи зможе створити родину. При легких формах аутизму створення родини – це реальна перспектива, і більшість дітей від таких шлюбів серйозними розладами психіки не страждають. Проте ризик виникання аутизму у дітей, тато чи мама яких страждає на це захворювання , усе-таки вище ніж в інших родинах. Якщо ж аутизм у дитини спостерігається у важкій формі, то швидше за все   вона має потребу в постійної опіці і тоді створення родини є  малоймовірним.

Діти мають улюблені предмети і іграшки. Вони готові гратися ними завжди повторюючи знайомі дії.   Зазвичай такі діти мають одну, унікальну здібність. Їх увага сконцентрована лише в одному напрямку. Наприклад музика, математика, малювання. І якщо дитина робить улюблену справу її важко від неї відірвати.  Інші предмети їй не цікаві.  І якщо правильно координувати ці здібності, можна досягнути значних успіхів. 

Саме завдяки цим особливостям деякі люди з аутизмом стали відомими на весь світ.
Кім Пік - прототип героя відомого фільму «Людина дощу» - визнаний геній з синдромом Савант (окремий випадок аутизму). Здібності Піка вражають уяву. Вже в три роки дивний геній умів миттєво витягувати кубічний корінь і перемножувати тризначні числа з десятковими дробами. У 53 роки він знав напам'ять більше семи тисяч книг, причому особливу слабкість мав до довідників із статистичними таблицями. За обсягом і глибиною своїх пізнань в точних і природничих науках Кім Пік міг заткнути за пояс будь-якого професора. Метт Севедж, володіючи абсолютним слухом, запам'ятовує будь-якої складності симфонічний твір, лише один раз почувши його Леслі Лемке - музикант. Народився в 1952-м з глаукомою і пошкодженням мозку. Хлопчику видалили очі. Рідна мати відмовилася від нього, і дитину усиновила медсестра Мей Лемке. Вже в ранньому дитинстві Леслі демонстрував здатність повністю запам'ятовувати розмови. У 14 років Мей вперше почув, як він грає на фортепіано, відтворюючи мелодію, яка нещодавно звучала по телевізору. Незабаром Леслі вже виступав з концертами по усьому світі.   Джеймс Генрі Пуллен - відомий аутист у світі як Геній Ірлсвудского притулку. Головний шедевр Пуллен - модель корабля "Грейт Істерн". Він працював над кораблем сім років, виточив всі деталі, що включали 5585 заклепок, 13 шлюпок і мініатюрні меблі салонів.   Донна Вільямс (художниця і автор австралійських бестселерів. Її перша книга називалася "Ніхто з Нізвідки: незвичайна автобіографія дівчинки-аутиста". Темпл Гранден (народилася в 1947 році) - доктор філософії, професор, письменниця, автор книги "Переклад з мови тварин". Найвідоміша після Кіма Піка аутистка у світі. Справою життя Гранден стало полегшення страждань тварин. 90% худоби в США і Канаді. Завдяки Гранден, яка в подробицях описала свій стан, світ хворих на аутизм став зрозумілішим здоровим людям.

Деякі люди, які страждають від аутизму, можуть вести відносно самостійне життя в своєму будинку або квартирі. Деякі справляються зі всіма повсякденними завданнями самі, іншим необхідна допомога у вирішенні найбільш складних проблем.  Часто люди з обмеженими можливостями живуть в групах, перебуваючи під наглядом фахівців. У таких будинках для людей з обмеженими можливостями працюють фахівці, які допомагають їм справлятися з повсякденною діяльністю, включаючи приготування їжі, ведення домашнього господарства і дотримання особистої гігієни. Люди з менш серйозними проявами захворювання можуть жити окремо, в своїх будинках. Декілька разів на тиждень їх відвідують фахівці з догляду за людьми з обмеженими можливостями. Люди з розладом аутистичного спектру, що вимагають безперервного піклування, можуть залишатися в спеціальних медичних закладах. Це ще один варіант для людей-аутистів, хоча і не найпоширеніший. Такі установи пропонують можливості щодо відновлення здоров’я та виконанню простий, але корисної роботи.


Використано матеріали https://vn.20minut.ua/Podii/autistiv-v-usomu-sviti-viznayut-geniyami-10277695.html та інші джерела

Немає коментарів:

Дописати коментар