Їх називають дітьми дощу. Їх важко зрозуміти. Вони як
би з іншого, невідомого світу. Світу, що має назву «аутизм».
Починаючи з перших місяців діти з аутизмом
відрізняються особливостями розвитку. Це може проявлятися у будь-якій формі.
Найчастіше це негативна реакція на дотик, холодність чи надмірна прив’язаність
до матері, такі діти не наслідують поведінку дорослих, їм важко висловити
прохання. В них відсутня реакція на своє ім’я.
Однак характерних ознак аутизму нема. У більш дорослому віці такі діти не йдуть на
контакт з однолітками. Вони важко і дуже довго набувають побутові і соціальні
навички. Коли ж все-таки опановують конкретну справу, вміння набуває форму
стереотипу. Такі діти бояться і негативно реагують на раптовий шум, страхи
нерідко переходять у заборони простих, звичних речей і дій. Їх мова
одноманітна, сповнена повторень і завчених фраз.
Нажаль універсального, надійного способу лікування людей із аутизмом
не існує. Але реабілітація може бути успішною. Основним завданням є зрозуміти
дитину і виявити, яким чином дитина може
хоча б трохи йти на контакт із зовнішнім
світом. І перший крок – це проаналізувати, особливості дитини, її вподобання і
нахили. А далі використовувати їх у корекційній роботі.
Реабілітація проходить дуже повільно. Важливими є
наполегливі заняття. Не має іншого способу допомогти дитині. Повторювання одних
і тих самих жестів і вчинків, виконання правил дають добрі результати. Дитині потрібно пояснювати кожну нову дію і
допомагати виконувати її. Починати краще
із найпростіших задач. І тільки коли виконання їх стане простим і звичним,
можна переходити до інших завдань.
Корисно розробити комплексний підхід. Вдало підібрані
заходи повинні орієнтуватись на особливості розвитку дитині. Поєднавши роботу
психіатра, спеціальні медичні препарати, і кваліфікованих педагогів, можна
полегшити звикання малюка до дошкільного чи навчального закладу. Постійно
спілкуючись з дитиною, психолог зможе примінити метод з урахуванням
всіх тонкощів розвитку дитини.
Як відомо, дитині із аутизмом важко дається не тільки
вивчення нового матеріалу , але й використання знань і вмінь у повсякденному
житті. Те, чому дитину навчає педагог у
школі, їй важко відтворити в інший
обстановці (наприклад вдома чи на вулиці) .Тому важливо систематично
повторювати пройдений матеріал будь-де.
Важливо зрозуміти, що мова йде не лише про виконання домашнього
завдання. Необхідно створити для дитини особливий режим.
Для успішного оволодіння побутовими навиками і їх
самостійного використання дитину варто зацікавити. Важливо побудувати його день
спираючись на його звички, улюблені справи так ,щоб навчання чи оволодіння
новим вмінням стали цікавими і бажаними
Для того щоб зрозуміти , з чого почати корекційну роботу, необхідно здійснити
правильний напрямок: розвиток мовлення,
навичок соціальної взаємодії, уяви. Вибір напрямку залежить від потреб
конкретної дитини. В одному випадку потрібно насамперед навчити її навичкам
самообслуговування, в іншому – знизити
рівень тривожності , провести роботу зі зняття страхів, налагодження первинного
контакту, створення позитивного емоційного
клімату, і комфортної психологічної
атмосфери для занять.
Як правило батьків тривожать два основні питання : чи
може дитина адаптуватися в суспільстві і чи зможе створити родину. При легких
формах аутизму створення родини – це реальна перспектива, і більшість дітей від
таких шлюбів серйозними розладами психіки не страждають. Проте ризик виникання
аутизму у дітей, тато чи мама яких страждає на це захворювання , усе-таки вище
ніж в інших родинах. Якщо ж аутизм у дитини спостерігається у важкій формі, то
швидше за все вона має потребу в
постійної опіці і тоді створення родини є малоймовірним.
Діти мають улюблені предмети і іграшки. Вони готові
гратися ними завжди повторюючи знайомі дії.
Зазвичай такі діти мають одну, унікальну здібність. Їх увага
сконцентрована лише в одному напрямку. Наприклад музика, математика, малювання.
І якщо дитина робить улюблену справу її важко від неї відірвати. Інші предмети їй не цікаві. І якщо правильно координувати ці здібності,
можна досягнути значних успіхів.
Саме завдяки цим особливостям деякі люди з аутизмом
стали відомими на весь світ.
Кім Пік - прототип героя відомого фільму «Людина дощу»
- визнаний геній з синдромом Савант (окремий випадок аутизму). Здібності Піка
вражають уяву. Вже в три роки дивний геній умів миттєво витягувати кубічний
корінь і перемножувати тризначні числа з десятковими дробами. У 53 роки він
знав напам'ять більше семи тисяч книг, причому особливу слабкість мав до
довідників із статистичними таблицями. За обсягом і глибиною своїх пізнань в
точних і природничих науках Кім Пік міг заткнути за пояс будь-якого професора.
Метт Севедж, володіючи абсолютним слухом, запам'ятовує будь-якої складності
симфонічний твір, лише один раз почувши його Леслі Лемке - музикант. Народився
в 1952-м з глаукомою і пошкодженням мозку. Хлопчику видалили очі. Рідна мати
відмовилася від нього, і дитину усиновила медсестра Мей Лемке. Вже в ранньому
дитинстві Леслі демонстрував здатність повністю запам'ятовувати розмови. У 14
років Мей вперше почув, як він грає на фортепіано, відтворюючи мелодію, яка
нещодавно звучала по телевізору. Незабаром Леслі вже виступав з концертами по
усьому світі. Джеймс Генрі Пуллен - відомий аутист у світі як Геній
Ірлсвудского притулку. Головний шедевр Пуллен - модель корабля "Грейт
Істерн". Він працював над кораблем сім років, виточив всі деталі, що
включали 5585 заклепок, 13 шлюпок і мініатюрні меблі салонів. Донна
Вільямс (художниця і автор австралійських бестселерів. Її перша книга
називалася "Ніхто з Нізвідки: незвичайна автобіографія
дівчинки-аутиста". Темпл Гранден (народилася в 1947 році) - доктор філософії,
професор, письменниця, автор книги "Переклад з мови тварин".
Найвідоміша після Кіма Піка аутистка у світі. Справою життя Гранден стало
полегшення страждань тварин. 90% худоби в США і Канаді. Завдяки Гранден, яка в
подробицях описала свій стан, світ хворих на аутизм став зрозумілішим здоровим
людям.
Деякі люди, які
страждають від аутизму, можуть вести відносно самостійне життя в своєму будинку
або квартирі. Деякі справляються зі всіма повсякденними завданнями самі, іншим
необхідна допомога у вирішенні найбільш складних проблем. Часто люди з обмеженими можливостями
живуть в групах, перебуваючи під наглядом фахівців. У таких будинках для людей
з обмеженими можливостями працюють фахівці, які допомагають їм справлятися з
повсякденною діяльністю, включаючи приготування їжі, ведення домашнього
господарства і дотримання особистої гігієни. Люди з менш серйозними проявами
захворювання можуть жити окремо, в своїх будинках. Декілька разів на тиждень їх
відвідують фахівці з догляду за людьми з обмеженими можливостями. Люди з
розладом аутистичного спектру, що вимагають безперервного піклування, можуть
залишатися в спеціальних медичних закладах. Це ще один варіант для
людей-аутистів, хоча і не найпоширеніший. Такі установи пропонують можливості
щодо відновлення здоров’я та виконанню простий, але корисної роботи.
Використано матеріали https://vn.20minut.ua/Podii/autistiv-v-usomu-sviti-viznayut-geniyami-10277695.html
та інші джерела
Немає коментарів:
Дописати коментар